Ekskluzivna ponudba Preverite rezultate oglaševanja svoje konkurence!

Katero pariteto naj izberem pri uvozu iz Kitajske? Kaj so to Incoterms?

V pogovorih z našimi strankami, predvsem tistimi spletnimi trgovci, ki so se šele podali v poslovne vode, opažamo, da vlada kar nekaj nepoznavanja in nerazumevanja ti. paritet (oz. Incoterms-ov), ki jih morajo določiti, preden uvozijo robo od dobaviteljev.

To posledično pogosto pomeni tudi težave, nepričakovane stroške za uvoznika in zaplete z reklamacijami zaradi poškodovane robe, v kolikor trgovec preveč zaupa dobavitelju in mu prepusti izbiro, ne da bi se zavedal posledic. Tu so posebej izpostavljeni tisti, ki šele začnejo uvažati iz Kitajske in svojih dobaviteljev (iz Alibabe, Aliexpressa ipd.) ne poznajo.

Zato vam bomo tokrat podrobneje in na praktičnih primerih predstavili 4 najbolj pogoste paritete pri uvozu robe, naj bo to z letalskim ali ladijskim prevozom.

Na koncu članka vam bomo zaupali še skrito težavo, o kateri redko kdo govori, a se dogaja vedno večjemu številu slovenskih trgovcev pri uvozu iz Kitajske in nekaterim celo povsem nepričakovano ogrozi posel še pred začetkom prodaje.

Kaj so Incoterms oz. kaj je pariteta?

No alt text provided for this image

Zgornja slika naj vam služi kot slikovni prikaz tega kaj lahko pričakujete pri izbiri določene paritete. Na kratko to pomeni, da je za vas najceneje naročiti robo z EXW pariteto, vendar to pomeni, da boste prevzem robe pri dobavitelju, njen prevoz, carinjenje in končno dostavo v Sloveniji na vaš naslov v celoti organizirali sami (in v primeru težav na tej poti tudi prepuščeni sami sebi v iskanju krivca).

Po drugi strani je za naročnika najdražja pariteta DDP, pri kateri pa se dobavitelj zaveže, da bo celoten transport, vključujoč vse carinske in ostale pristojbine in dostavo na končni naslov v celoti kril sam – torej je strošek, ki ga plačate vnaprej tudi končni strošek za vas. Vendar tudi tu obstaja določena težava, ki jo zadnje čase izkorišča/zlorablja veliko (predvsem kitajskih) dobaviteljev – o tem več na koncu članka.

No alt text provided for this image

Incoterms, okrajšava za International Commercial Terms, je torej niz globalno priznanih trgovinskih pogojev, ki jih je objavila Mednarodna gospodarska zbornica (ICC). Ti izrazi se uporabljajo za opredelitev odgovornosti in obveznosti kupcev in prodajalcev v mednarodnih trgovinskih transakcijah. Pomagajo zmanjšati nesporazume in spore med strankami, tako da pojasnijo razdelitev stroškov, tveganj in odgovornosti. V tem priročniku bomo razložili štiri pomembne incotermse: EXW, DAP, DDP in FOB.

No alt text provided for this image

EXW pariteta

EXW (Franko tovarna)

Ex Works je incoterm, ki nalaga najmanj odgovornosti prodajalcu. V skladu z EXW je prodajalec dolžan dati blago na razpolago samo v svojih prostorih ali na drugi določeni lokaciji. Kupec je odgovoren za organizacijo in kritje vseh stroškov, povezanih s prevozom, nakladanjem, razkladanjem, carinjenjem in zavarovanjem blaga od lokacije prodajalca do končnega cilja.

Podrobneje EXW pomeni:

    • Prodajalec mora blago pripraviti za prevzem in obvestiti kupca, ko je pripravljeno.

    • Kupec mora sam organizirati in plačati prevoz, nakladanje in vse ostale s tem povezane stroške.

    • Kupec nosi vsa tveganja med transportom in je odgovoren za pridobitev potrebnih dovoljenj, licenc in dokumentacije, potrebne za izvoz in uvoz.

Kdaj uporabiti pariteto EXW?

V praksi EXW pariteto uporabimo, ko:

    • dobavitelja bolje poznamo in z njim sodelujemo že dalj časa, saj mu moramo zaupati, da je zapakiral prave artikle, dovolj artiklov in da artikli niso pokvarjeni še pred prevzemom. Namreč v kolikor dobimo pokvarjene/poškodovane artikle je dokazovanje krivca pri pariteti EXW najtežje (prevoznik bo krivdo valil na dobavitelja, dobavitelj pa vam bo rekel, da so se zagotovo poškodovali med transportom, v pomanjkanju dokazov boste verjetno na koncu škodo krili vi). V kolikor dobavitelja ne poznate, se ta lahko tudi odloči, da ste mu kot stranka nepomembni in vam enostavno zapakira slabše ali že poškodovane artikle – se je že zgodilo tudi največjim slovenskim trgovcem.

    • je vaša cena za EXW dostavo veliko boljša od cene, ki vam jo nudi dobavitelj in se vam splača prevzeti ta rizik. Koliko znaša razlika v ceni, pri kateri je trgovec pripravljen sprejeti takšen rizik, je seveda stvar posameznika in pogosto tudi stvar vrednosti pošiljke. Enostavno določite koliko je vreden vaš čas za ukvarjanje s to pošiljko in pripadajoči rizik.

    • nujno je, da se pred odločitvijo za EXW pariteto pozanimate o razliki v ceni z DAP ali DDP pariteto in da preverite, ali vam bolj ustreza naročiti transport s strani slovenskega agenta (npr. DHL Slovenija) ali pa to prepustiti dobavitelju (DHL Kitajska). Razlike v ceni so lahko minimalne, ali pa resnično velike.
Bolj primerno za izkušene uvoznike

    • smo vešči in poznamo postopke carinjenja, imamo vso potrebno dokumentacijo za artikel in vsaj okvirno vemo koliko bodo znašali stroški transporta + carinjenja + vseh morebitnih dodatnih pribitkov. Najpogosteje se ta proces potem počne s pomočjo prevoznika, npr. DHL Slovenija, ki vas zastopajo pri procesu carinjenja, vi pa samo zagotovite potrebno dokumentacijo (račun za robo, dokazilo o plačilu, morebitno dodatno dokumentacijo, če je potrebno za tip blaga) in izpolnite carinsko deklaracijo, preden pride roba na carino.

    • če imate že znanega agenta, ki skrbi za transport (npr. vaš kontakt na DHL Slovenija) in znanega dobavitelja, saj boste tako v primeru težav na eni ali drugi strani imeli kontaktno točko in lahko upali na odškodnino. Najbolj pogosti primer težav so, da odstopa število artiklov, ki ste jih plačali in ki ste jih prejeli, da se volumen ali teža pošiljke ne ujema s tistim, kar je trdil dobavitelj pred prevzemom ali da pride do poškodb pošiljke med prevozom.

No alt text provided for this image

DAP pariteta

DAP (Dostavljeno na kraj)

Dostavljeno na kraj (DAP) je incoterm, ki od prodajalca zahteva, da dostavi blago na določeno lokacijo, pri čemer kupec prevzame tveganje in stroške razkladanja. Po DAP je prodajalec odgovoren za vse stroške in tveganja, povezana s prevozom blaga na dogovorjeno lokacijo, razen uvoznega carinjenja in s tem povezanih stroškov.

Podrobneje DAP pomeni:

    • Prodajalec mora organizirati in plačati prevoz in zavarovanje ter nositi vsa tveganja v zvezi z dostavo blaga na navedeno lokacijo.

    • Kupec je odgovoren za raztovarjanje blaga, carinjenje in vse stroške, povezane z uvozom, vključno z davki in dajatvami.

    • Tveganje izgube ali poškodbe preide s prodajalca na kupca, ko je blago dano kupcu na razpolago na dogovorjeni lokaciji.

Kdaj uporabiti pariteto DAP?

V praksi DAP pariteto uporabimo, ko:

    • nam dobavitelj lahko zagotovi boljše pogoje dostave, kot jih lahko zagotovimo sami.

    • nas dobavitelj obvesti, da na našem področju nima agenta, ki bi zanj opravljal postopek carinjenja, zato je bolje, če to opravimo sami.

    • dobavitelju zaupamo do te mere, da se v pošiljki res nahaja tisto, kar smo naročili, saj tudi v tem primeru prevzamemo tveganje glede carinjenja. Je pa v odnosu z EXW pariteto precej manjše tveganje, da tudi dejansko ne bi dobili tistega, kar smo plačali, saj imamo pred prevzemom možnost na hitro pregledati in prešteti robo ter na prevzemnem listu označiti, v kolikor pride do pomanjkljivosti (to je potem tudi osnova za ugovor na marketplace-ih kot so Alibaba, v kolikor se pošiljatelj izogiba odgovornosti).

V praksi je DAP pariteta vedno manj v uporabi, saj v kolikor tuji dobavitelji organizirajo transport, za uvoz v EU koristijo svoje povezave in cenejše države (npr. Madžarsko), tam robo ocarinijo in jo potem dostavijo na končni naslov.

DAP paritete se pogosteje poslužujemo v poslovanju z dobavitelji, ki sicer z EU ne poslujejo, imajo pa izkušnje s transportom (npr. vso robo pošiljajo v ZDA) in imajo na ta račun ugodnejše pogoje kot jih imamo mi.

No alt text provided for this image

DDP pariteta

DDP (dostavljeno s plačano dajatvijo)

Dostavljeno s plačano dajatvijo (DDP) je incoterm, ki nalaga največjo odgovornost prodajalcu in velja za “sveti gral” evropskih kupcev pri poslovanju s Kitajsko. Po DDP je prodajalec odgovoren za vse stroške in tveganja, povezana z dostavo blaga na lokacijo kupca, vključno z uvoznim carinjenjem, davki in carinami. Edina odgovornost kupca je, da blago raztovori na navedeni destinaciji.

Podrobneje DDP pomeni:

    • Prodajalec mora urediti in plačati prevoz, zavarovanje, izvozno carinjenje in vse druge povezane stroške, vključno z uvoznim carinjenjem, davki in dajatvami.

    • Prodajalec nosi vsa tveganja med prevozom, tveganje pa preide na kupca, ko je blago pripravljeno za razkladanje na dogovorjeni lokaciji.

    • Kupec je odgovoren za razkladanje blaga na navedeni destinaciji.

    • Cena, ki ste jo plačali prodajalcu z DDP pariteto mora biti končna cena, v kolikor se pojavijo dodatni stroški pri transportu, carini ali nečem tretjem, jih mora kriti pošiljatelj.

Kdaj uporabiti pariteto DDP?

    • DDP pariteta se svetuje vsem “novincem”, ki prvič naročajo od posameznega dobavitelja ali tistim, ki nimajo izkušenj s carino in si samo želijo, da izdelki brez zapletov čimprej prispejo na njihov naslov ter so za to pripravljeni plačati nekoliko več.

    • za to pariteto se odločajo tudi tisti, ki v Sloveniji še nimajo sklenjenih dogovorov/pogojev z dostavnimi službami in ne želijo izgubljati časa s pogajanji in čakanji na ponudbo.

    • DDP je ustrezen tudi za tiste, ki se podajo v prodajo izdelkov, ki jih ne poznajo najbolje in niti ne vedo točno katera dokumentacija je potrebna za njih. V praksi namreč pogosto dobavitelji trdijo, da ni potrebno ničesar priložiti, kasneje pa se med carinskim pregledom izkaže, da je potrebna še dodatna dokumentacija in žal takrat mnogi dobavitelji situacijo izkoriščajo na način, da trgovcu to dodatno dokumentacijo mastno zaračunajo, saj se zavedajo, da brez nje robe ne more več spraviti čez in bo naredil karkoli, da jo prejme.

Kljub temu, da je DDP najdražja pariteta in deluje kot “hassle – free” pa se v zadnjem času tudi pri tej pariteti pojavljajo težave, o čemer bomo nekaj zapisali na koncu članka, po predstavitvi še zadnje pogoste paritete:

No alt text provided for this image

FOB pariteta

FOB (Brezplačno na krovu)

Brezplačno na krovu (FOB) je incoterm, ki se uporablja samo za prevoz po morju in celinskih plovnih poteh. Pod FOB je prodajalec odgovoren za dostavo blaga na krov plovila, ki ga izbere kupec, kupec pa je odgovoren za vse stroške in tveganja, povezana s prevozom blaga od te točke naprej.

Podrobneje FOB pomeni:

    • Prodajalec mora dostaviti blago na krov plovila, ki ga določi kupec, v dogovorjenem pristanišču odpreme.

    • Prodajalec je odgovoren za izvozno carinjenje in vse stroške do natovarjanja blaga na plovilo.

    • Kupec je odgovoren za vse stroške, tveganja in zavarovanje od trenutka, ko je blago naloženo na plovilo, vključno s prevozom in uvoznim carinjenjem.

Kdaj uporabiti pariteto FOB?

    • V kolikor ste izbrali ladijski prevoz za tip dostave vaših izdelkov, se boste pogosto znašli v situaciji, da boste dobili ugodnega slovenskega ponudnika prevoza, vendar samo od kitajskega pristanišča do luke Koper. To prestavlja problem, če se vaš dobavitelj nahaja na kontinentu, saj je potrebno potem robo pripeljati do pristanišča, vaš slovenski ponudnik pa se s tem ne ukvarja.

    • Gre za pariteto podobno DAP, le da jo uporabljamo pri ladijskem prevozu, saj vam bo dobavitelj uredil izvozno carinjenje in izdelke (ponavadi zelo ugodno) prepeljal do pristanišča in natovoril v ladjo.

    • Če pošiljatelju lahko zaupamo do te mere, da bodo izdelki pravočasno pripravljeni in ne bodo zamujali na ladjo – vaš agent za ladijski prevoz vam bo povedal kdaj je zadnji datum, ko morajo biti izdelki naloženi, po navadi je to kakšen teden pred odhodom ladje. Svetujemo vam, da se v dogovoru z dobaviteljem izogibate natovarjanju zadnji dan, da se izognete neprijetni situaciji, da se vaša roba ne naloži pravočasno.

    • Če imate s slovenskim ponudnikom rešeno tudi dostavo od Kopra do vašega naslova ali pa boste to lahko opravili sami.

No alt text provided for this image

Težava z DDP

Skrita težava z DDP, ki vam je ni nihče omenil

Kitajski dobavitelji so se navadili na dejstvo, da pariteto DDP izbirajo predvsem manj izkušeni trgovci, zato so razvili možnost, pri kateri vam DDP pariteto zaračunajo, dejansko pa je ne opravijo in imajo 100% dobiček.

Kako je to možno?

Po pravici povedano, tega čisto točno ne vedo niti tisti, ki nadzorujejo carinjenje blaga, a po parih dogodkov, ki so se zgodili našim strankam in enkrat tudi nam samim smo prišli do naslednjega zaključka:

    • Večji in iznajdljivejši dobavitelji imajo “svoje ljudi” na parih mestih po Evropi, ki jim pošiljke kljub velikemu volumnu in teži spustijo na področje EU brez carinjenja.

    • Zaznali smo, da so te pošiljke najpogosteje prišle preko Madžarske, kjer so jih očitno takoj po pristanku letala iz Kitajske “spremenili” na način, da se je na njih nahajal napačen pošiljatelj in napačen kraj odpošiljanja (Madžarska). Verjetno se je to uredilo tik pred prihodom na carino, kjer so potem takšno pošiljko spustili čez brez carinjenja, saj je delovalo, kot da gre za Madžarsko pošiljko. Obstaja seveda tudi možnost, da je to naredila oseba, ki je bila zadolžena za carinjenje.

    • Takšne pošiljke potem brez kakršnekoli carinske dokumentacije (kljub temu, da prejemnik plača DDP pariteto) dostavijo prejemniku in se na vprašanja o dokumentaciji požvižgajo ter se zagovarjajo, da je bilo zgolj dogovorjeno, da se pošiljka dostavi na končno lokacijo brez dodatnih stroškov – oni pa so zadolženi za to kako se bo to naredilo. A žal Kitajci pogosto ne razumejo, da je potem trgovec v težavah, saj ne more dokazati porekla blaga, ne more uveljavljati stroška za blago, ima težave z vodenjem zaloge in bi dobesedno moral to blago “prodajati na črno” da skrije njegovo poreklo.

Kako se lahko temu izognemo?

Obvezno morate pred potrjevanjem DDP paritete pošiljatelju dati jasna navodila – da boste ob prevzemu blaga zahtevali carinsko deklaracijo in da mora biti roba ocarinjena v EU. Ne nasedite trikom, da “bodo priloženi vsi papirji, ki jih lahko dobijo” ali da “carinska deklaracija v tem primeru ni potrebna”, saj dobavitelji gledajo večinoma zgolj nase – oni ne poznajo vaših težav in so včasih celo ponosni, da znajo robo zapeljati preko ovinkov, ne zavedajo se pa posledic.

Zelo priporočljivo za tiste, ki poslujete preko Alibabe, da je to izrecno zapisano tudi v naročilu (Orderju) in je kasneje vidno v morebitnem sporu, da se je pošiljatelj zavezal poslati kopijo EU carinske deklaracije.

Zgodilo se mi je točno to, kaj lahko storim?

Pridobite si pomoč, lahko kontaktirate tudi strokovnjake na Warehouse.si in jim opišete kakšno težavo imate. Robe ne prodajajte, saj jo boste morali poslati na “izredno carinjenje” – na srečo je pogosto dovolj, če pošljete samo 1 primerek robe, da ne pošiljate ravno vseh palet, sploh če je tega ogromno. Bo pa to za vas dodaten strošek in je vprašanje ali ga lahko terjate naknadno od pošiljatelja – odvisno od vašega dogovora in načina naročila – to lahko pregledamo skupaj z vami.

V kolikor se vam vse skupaj zdi preveč komplicirano in nimate svojih ljudi na Kitajskem, ki bi jim lahko dovolj zaupali, da bodo vsaj preverili poslane izdelke, vam svetujemo, da se vsaj na začetku obrnete na slovenske strokovnjake, npr. fulfillment center Warehouse.si, ki lahko v vašem imenu poiščejo izdelke na Kitajskem trgu, jih transportirajo, uvozijo in dostavijo na vaš prag. Pa še bolj ugodne izdelke in transport boste dobili preko njih, ker imajo seveda boljše pogoje. 

Seveda morate upoštevati, da je to možno le pri večjih naročilih. Ni zgolj slučaj, da veliko novih spletnih trgovcev pravi, da so zaradi uvoza izdelkov preko Warehouse.si toliko prihranili na sami dostavi in izdelkih, da so s tem pokrili celoten strošek te dodatne storitve!

Damir Vidan, CEO
OnlySales.si

Napiši komentar

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja